Nyhedsbrev fra Praksys.dk - januar 2015

Udviklingen af Praksys.dk er nu i fuld gang. I dette nyhedsbrev vil du kunne blive klogere på, hvad du kan vente dig af projektet i første halvår 2015.

Udviklingen af Praksys.dk er nu i fuld gang. I dette nyhedsbrev vil du kunne blive klogere på, hvad du kan vente dig af projektet i første halvår 2015.

Kommunale grupper til stor hjælp

Holdet bag Praksys.dk har nu formelt godkendt afklaringsfasen over for leverandøren CSC, og vi mener, at den leverede leverancebeskrivelse, tidsplan og metodebeskrivelse giver et godt grundlag for konstruktionen. Konstruktionsfasen har dog allerede været godt i gang et stykke tid, og lige i øjeblikket har vi fokus på ydersporet og regel- og aftalesporet.

I forbindelse med afklaringsfasen har Praksys.dk’s kommunale brugergruppe og kommunale støttegruppe været til stor hjælp. Blandt andet har de været inddraget i review og færdiggørelse af dokumentationsmaterialet. Vi ser frem til at fortsætte det gode og værdifulde samarbejde foreløbigt ind i konstruktionsfasen. Hvis du vil vide, hvem der sidder i Praksys.dk’s bruger- og støttegruppe, kan du læse mere her.

Planer for test

Sammen med leverandøren har vi nu lagt en tidsplan, der betyder, at vi går i gang med test for alle andre spor af Praksys.dk end lægevalg og kort efter sommerferien 2015. For lægevalg og kort går vi i gang i slutningen af fjerde kvartal 2015. Implementeringen af løsningen vil gå i gang i første halvår 2016.

Pris meldes ud i første kvartal

I KOMBIT er vi i øjeblikket i gang med at revidere business casen for projektet. På grundlag af business casen forventer vi at kunne melde en endelig pris ud til kommunerne i marts 2015. Som tidligere udmeldt er det et vigtigt mål for projektet, at kommunerne i gennemsnit kommer til at skulle betale mindre, end det er tilfældet i dag.

Vi drøfter i øjeblikket med Udbetaling Danmark (UDK), hvordan vi fordeler udgifterne til it-understøttelsen, når nogle opgaver overgår til UDK. Drøftelserne vil enten resultere i, at nogle dele bliver taget ud af Praksys.dk, eller i at UDK betaler en andel af Praksys.dk.

Databehandleraftaler skal underskrives

Af juridiske årsager skal kommunerne i forbindelse med Praksys.dk underskrive to databehandleraftaler, og alle kommuner vil derfor i løbet af første kvartal 2015 modtage disse aftaler til underskrift.

Navne på implementeringsansvarlige

KOMBIT har nu modtaget navne fra 83 kommuner på de personer, der får rollen som implementeringsansvarlige. Vi mangler dog fortsat navne fra 15 kommuner. Det er vigtigt, at vi får navnene i hus, så vi ved hvem vi skal kommunikere med, når vi begynder at udsende mere konkrete informationer om, hvordan Praksys skal tages i brug. Hvis du vil vide om – og hvem – der er meldt ind fra din kommune, kan du tjekke det her.  

Vi planlægger at afholde de første møder for implementeringsansvarlige i marts 2015. Møderne vil blive afholdt regionsvis og meget gerne i kommuner. Hvis din kommune har mulighed for at lægge hus til, vil vi derfor gerne høre fra dig. Skriv til Randi Hansen på rdh@kombit.dk KOMBIT afholder udgifterne i forbindelse med møderne, så det vi har brug er at låne et mødelokale med plads til mellem 20 og 30 mennesker.

Godt nytår

Vi vil gerne benytte lejligheden til at ønske alle et godt nytår. I Praksys.dk-projektet ser vi frem til endnu et hektisk og spændende år, og vi glæder os til også i det kommende år at samarbejde med kommuner og regioner om at få frembragt en god ny sygesikringsløsning.