Program for Kommunernes KOMBIT-dage i november

I starten af november afholdes anden runde af Kommunernes KOMBIT-dage, og endnu engang ligger fokus på den kommunale virkelighed.

De første af Kommunernes KOMBIT-dage blev afholdt i juni med mere end 120 deltagere fra landets kommuner. Evalueringer af dagene vidnede om positive og konstruktive kommuner med et stort engagement i vores fælles arbejde. Samtlige adspurgte kommuner meldte samtidig om et behov for en gentagelse af dagene, hvorfor vi med glæde inviterer til anden runde af Kommunernes KOMBIT-dage d. 4., 6. og 12. november.

Formålet med dagene er igen at mødes med kommunerne for sammen at samle trådene på de mange initiativer og aktiviteter, som vi har i fællesskab – og ikke mindst at skabe større klarhed over processen med monopolbruddet og de forestående opgaver. Der bliver ligeledes rig mulighed for videndeling og sparring imellem kommunerne og KOMBIT.

Program med input fra kommuner

Rigtig mange kommunale deltagere har givet gode forslag til, hvordan Kommunernes KOMBIT-dage også fremover kan være med til at skabe værdi for kommunerne. Programmet for denne omgang af Kommunernes KOMBIT-dage er derfor fastlagt ud fra kommunernes inputs og forslag til relevante emner, hvilket resulterer i et program med et strammere fokus på  lokal organisering og implementering.

Flere kommuner efterspurgte desuden flere input fra den kommunale virkelighed – herunder konkrete eksempler fra andre kommuner og deres erfaringer med strategiske overvejelser omkring gevinstrealisering og organisering i forhold til fremtidens kommunale it-landskab. Derfor har vi denne gang valgt at fokusere eftermiddagens to spor på netop den helt praktiske håndtering af disse udfordringer og begge spor varetages eller understøttes således af en kommunal repræsentant.

Program

Formiddagens program er fælles og står bl.a. på status for monopolbruddet, udfasning og Drejebogen samt en præsentation af Kommunernes Datafællesskab. Om eftermiddagen bliver det muligt at vælge at følge ét ud af to spor – dem kan du læse mere om her.

Kl. 9.00-9.30 Morgenmad og indskrivning
Kl. 9.30-10.00

Velkomst og introduktion til dagen v/KOMBITs direktion

En status på monopolbruddet og udfasningsforhandlingen med KMD. Endvidere vil indlægget have fokus på hvilke områder kommunerne bør fokusere på i de kommende kvartaler – herunder introduktion til KOMBITs opfølgning på organisatorisk parathed.

Kl. 10.00-10.45

Drejebogen - seneste nyt v/ projektleder for drejebogen Nils Thor Rosted

Hør om seneste nyt i Drejebogen og mere om kommunernes forestående opgaver. Indlægget tager ligeledes fat i erfaringerne med Drejebogen indtil nu og præsenterer det kommende indhold i ny version af Drejebogen medio november 2013.

Kl. 10.45-10.55

Pause
Kl. 10.55-11.30

Kommunernes Datafællesskab v/ chefkonsulent Nina Uhland

Hvad er Kommunernes Datafællesskab og hvad betyder det for din kommune? Oplægget drejer sig også om snitflader i forbindelse med monopolbruddet samt om, hvad KOMBIT er ansvarlig for og hvad din kommune selv skal gøre.

Kl. 11.30-12.30

Frokost og netværk

Kl. 12.30-14.00

De to spor v/ kommunale indlægsholdere

Kl. 14.00-14.15

Pause

Kl. 14.15-14.45

Opsamling på de to spor v/ kommunale referenter

  • Kommunernes organisatoriske forberedelse af monopolbruddet
  • Systemoverblik, kontraktstyring og indkøb af løsninger

Kl. 14.45-15.00

Opsamling på dagen og afslutning

Tid og sted

Kommunernes KOMBIT-dag afholdes tre steder i Danmark på følgende datoer:

  • For region Midt- og Nordjylland d. 4. november på Best Western Golf Hotel i Viborg
  • For region Hovedstaden og Sjælland d. 6. november på Comwell i Roskilde
  • For region Syddanmark d. 12. november på Comwell i Middelfart

Hver kommune har igen mulighed for at stille med tre deltagere, hvor det forventes, at den ene deltager vil være KOMBITs faste kontaktperson. Dagen vil være relevant for kommunernes it- og digitaliseringschefer, økonomidirektører, projektledere for KOMBITs projekter samt it-indkøbere og kontraktansvarlige.

Tilmelding

Hver kommune har mulighed for at deltage med tre personer. Af planlægningshensyn bedes I udfylde en tilmelding for hver deltager.

Det er muligt at tilmelde sig indtil dagen inden den valgte dag. Eventuelt afbud skal meldes til cbg@kombit.dk senest 48 timer inden.

Vi håber naturligvis på samme store tilslutning og involvering fra kommunerne, som vi oplevede ved dagene i juni. På gensyn!