Praksys.dk er nu klar med det endelige udbudsmateriale

Kommunernes og regionernes nye fælles sygesikringsløsning PRAKSYS.dk har nu færdiggjort udbudsmaterialet.

Kravspecifikationen har været i høring i alle kommunerne fra d. 14. maj til d. 7. juni 2013. Projektet takker kommunerne for de indkomne kommentarer, som er blevet indarbejdet i kravmaterialet. Materialet har ligeledes været i høring i følgegruppen af flere omgange, og også disse kommentarer er indarbejdet.  Den kommunale del af kravspecifikationen er næsten komplet, og det samlede udbudsmateriale bliver nu færdiggjort og kvalitetssikret af eksterne udbudseksperter og jurister.
Det endelige udbudsmateriale udsendes til de prækvalificerede leverandører d. 2. oktober 2013. Fristen for at indlevere tilbud er d. 8. november 2013.
De indkomne tilbud evalueres herefter af projektet med inddragelse af følgegruppen og kontraktforhandlingerne forventes, som planlagt, at starte ca. 1. december 2013.

Nyt forslag til implementeringsmetode i udbudsmaterialet

Projektet har foreslået at gøre brug af en implementeringsmetode i udbudsmaterialet, som implementerer løsningen i én overenskomst ad gangen. Leverandørerne har mulighed for at tage stilling til metoden i tilbuddet, hvorefter den endeligt vil blive fastlagt i kontrakten.
Hvis der opnås enighed om den foreslåede implementeringsmetode, vil det betyde, at de mest komplekse ydergrupper, så som praktiserende læger, fysioterapeuter mv. bliver implementeret først og derefter én gruppe ad gangen. Det vil yderligere betyde, at 80-90 % af det samlede system skal være færdigt, før implementeringen kan begynde.

I forhold til den hidtil planlagte implementeringsstart ved årsskiftet 2014-2015 af systemet, der understøtter den kommunale administration, bliver kommunerne det tredje område, der går i pilotdrift. Kommunerne kan forvente at gå i pilotdrift ultimo 2015, og den ændrede implementeringsrækkefølge vil for de kommunale brugere komme til at betyde at de går i drift med et mere velafprøvet system.

Kommunal deltagelse i design og test med start primo 2014

Med den forventede kontraktindgåelse omkring årsskiftet går projektet ind i afklaringsfasen. Det betyder, en gruppe af kommunale brugere skal inddrages i afklaringerne omkring design af løsningen og løbende medvirke i udviklingsfasen.

Herudover skal projektet fra medio 2014 og fremadrettet bruge en større brugergruppe til test af den kommunale funktionalitet i løsningen. Testforløbene vil være korte og afgrænsede.  

Projektet håber på opbakning til begge typer af brugerinvolvering, og at kommunerne afsætter ressourcer til at deltage for at sikre den bedst mulige løsning for de kommunale brugere.
Information om design- og testforløbene, samt hvordan din kommune tilmelder sig, udsendes som nyhedsbrev i uge 39.

Hvis du har spørgsmål til projektets status og udvikling, er du velkommen til at kontakte projektleder, Tom Sund Frandsen TSF@kombit.dk tlf.: 24 80 55 54

Se mere på www.praksys.dk