Borgervendt selvbetjening - Kommunernes Sygedagpengesystem

Som en del af den nye KSD-løsning bliver der udviklet en borgervendt selvbetjeningsløsning.
Som en del af den nye KSD-løsning bliver der udviklet en borgervendt selvbetjeningsløsning, hvor den sygemeldte kan indtaste de oplysninger, der ligger til grund for udbetaling/refusion af sygedagpenge.
 
Selvbetjening for virksomheder, a-kasser og selvstændige på sygedagpengeområdet er i dag obligatorisk og sker via den fælleskommunale, lovfæstede indberetningsløsning, NemRefusion, men der findes ikke en tilsvarende selvbetjeningsløsning for borgere. I økonomiaftalen for 2015 er det slået fast, at borgervendt selvbetjening på sygedagpengeområdet bliver obligatorisk som del af den såkaldte bølge 4 med virkning fra 1. december 2015.
 
Den kommende borgervendte selvbetjeningsløsning indgik i KOMBITs genudbud af NemRefusion og bliver lanceret før selve KSD-løsningen. Det giver plads til en 4-6 måneders indkøringsperiode med henblik på at sikre sikker drift. 
 
KMD vandt genudbuddet af NemRefusion og vandt derigennem også optionen på udvikling og drift af selvbetjeningsløsningen. 
 

Tidsplan

KOMBIT forventer, at den borgervendte selvbetjening vil blive implementeret på borger.dk i sommeren 2015. Vi planlægger at invitere kommunernes sagsbehandlere til et introduktionsmøde i foråret, så sagsbehandlerne er bedst muligt klædt på til at supportere borgere. KOMBIT  har valgt at implementere løsningen før den gøres obligatorisk i december 2015 for at kunne tage hånd om eventuelle ’børnesygdomme’ i selvbetjeningsløsningen og sikre, at driften er stabil, inden selvbetjeningsløsningen bliver obligatorisk.
 
Da selvbetjeningsløsningen sættes i drift før kommunerne er overgået til KSD, vil kommunerne i den mellemliggende periode modtage besvarelserne med sikker mails i ydelseskontorets indbakke.
 
KOMBIT forventer, at Kommunernes Sygedagpengesystem bliver udrullet i de første kommuner i 1 - 2. kvartal af 2016, og KSD vil fra start integrere til selvbetjeningsløsningen.

 

Brugerinvolvering og design 

KMD samarbejder med virksomheden In2media, som designer brugergrænsefladerne for de sygemeldte i selvbetjeningsløsningen. 
For at få udarbejdet den bedst mulige og mest brugervenlige borgervendte selvbetjeningsløsning, inddrager KOMBIT testgrupper af sygemeldte borgere.
Parallelt med dette gennemgår og forbedrer vi også de tekster, som kommunen sender til de sygemeldte borgere – herunder underretningsbreve og oplysningsskema – så de både er letforståelige og opfylder kommunernes oplysningspligt.