Materiale til teknisk dialog om KOMBITs driftskontrakt

KOMBITs driftskontrakt og licensbilag er nu klar til review hos de leverandører, som har tilmeldt sig den tekniske afklaringsdialog i december måned.

Det er nu muligt for de leverandører, der er tilmeldt den tekniske afklaringsdialog mellem d. 2.-5. december - læs mere her - at reviewe KOMBITs standarddriftskontrakt og tilhørende licensbilag. Leverandørerne bør være opmærksomme på, at der er tale om udkastet til driftskontrakten, som vil blive anvendt til de fælleskommunale Støttesystemer. Denne kontrakt vil danne grundlag for den standardkontrakt, som fremadrettet vil blive anvendt ved KOMBITs kommende udbud.

Naturligvis vil der være systemspecifikke ting, som skal justeres fra kontrakt til kontrakt, men det er hensigten at 90-98 % af standardkontrakten genanvendes i de nye kontrakter. Således vil de fleste grundlæggende leverancer altid være de samme fra kontrakt til kontrakt. Som eksempel vil der normalt være færre svartidskrav end der er i denne kontrakt og i andre tilfælde vil der være andre krav til driftseffektiviteten og/eller incidenthåndteringen.

Nyt princip i kontrakten

KOMBIT har valgt at indføre et nyt princip i kontrakten, som deler leverancen i 3: infrastrukturdrift, applikationsdrift og applikationsvedligehold. Hensigten med delingen er at give KOMBIT mulighed for – på sigt – at konsolidere driften af flere løsninger hos færre leverandører uden at skulle opsige hele kontrakten med leverandøren. Dette princip er yderligere beskrevet i Bilag 7.1.

Licensbetingelserne (bilag 16) er standardbilag. Dette vedlagte licensbilag er – i modsætning til øvrige bilag – ikke møntet på de fælleskommunale Støttesystemer, men er altså det generelle standardbilag fra KOMBIT.

Det understreges, at beskrivelsen af kontrakt og bilag – samt det, som kan indikerer udbudte løsninger mv. – er foreløbigt og det vedlagte materiale erstatter således ikke det kommende udbudsmateriale.

Læsevejledning

Kontrakten består af flere bilag (struktur og navngivning vil blive justeret efter reviewprocessen) og kan med fordel læses i følgende rækkefølge:

Bilag 7.1: Tredeling

Totalleverance:

Bilag 7: Driftskontrakten
Bilag 7A: Beskrivelse af Driftsmiljøet
Bilag 7B: Ydelser og servicemål
Bilag 7C: Driftshåndbog
Bilag 7D: Priser og betalingsplan
Bilag 7E: Samarbejdsorganisation og rapportering

Gælder for alle tre typer af leverance:

Bilag 7F: KOMBIT’s medvirken
Bilag 7J: Standard databehandlerinstruks

Gælder for total samt applikationsdrift og vedligeholdelsesleverancerne:

Bilag 7I: Procedure og vilkår for idriftsættelse af Tredjepartsprogrammel

Leverance af applikationsdrift og vedligehold:

Bilag 7G: Applikationsdrift og vedligehold
Bilag 7G.1: Beskrivelse af driftsmiljøet
Bilag 7G.2: Ydelser og servicemål
Bilag 7G.3: Priser og betalingsplan - bliver ikke medsendt, men priser og betalingsplan fremgår af bilag 7D       
Bilag 7G.4: Samarbejdsorganisation og rapportering     

Leverance af applikationsvedligehold:

Bilag 7H: Applikationsvedligehold
Bilag 7H.1: Ydelser og driftsmål
Bilag 7H.2: Priser og betalingsplan - bliver ikke medsendt, men priser og betalingsplan fremgår af bilag 7D

Licensbetingelser

Bilag 16: Licensbetingelser

Bemærk at for så vidt angår mulighederne for at indskrænke rettighederne vil dette være projektafhængigt og tillige bundet op på det endelig valg af tildelingskriterier.

Kommentarer og spørgsmål

Vi ser frem til at høre kommentarerne til kontrakten – både de mere generelle samt mere specifikke rettelser. I bedes derudover forholde jer til følgende spørgsmål:

  • Er delingen mellem infrastrukturdrift og applikationsdrift optimal? Hvis ikke, hvad bør ændres?
  • Er delingen mellem applikationsdrift og applikationsvedligehold optimal? Hvis ikke, hvad bør ændres?
  • Er der enkelte krav i kontrakten, som medfører væsentligt øgede omkostninger for leverandøren og dermed KOMBIT og som derfor med fordel kan fjernes uden at forringe ydelserne væsentligt?
  • Er der ydelser, som mangler i kontrakten og som KOMBIT bør rette op på?
  • Er der ydelser, som skal være mere specificerede end hvad tilfældet er for nuværende?
  • Er der elementer og krav i licensbilaget, som gør det uhensigtsmæssigt dyrt for leverandøren og/eller KOMBIT?
  • Er der elementer, som er fordyrende eller blokerende ved driftskontraktens udløb i forbindelse med overdragelighed og transition?

Spørgsmål og kommentarer til ovenstående bedes rettet til driftschef Finn Graversen fig@kombit.dk senest d. 29. november eller tre dage inden aftalte møde.

 

Kontakt

Driftschef
3334 9441