Giv input til KOMBITs kommende driftsstrategi

Kommuner og leverandører inviteres til at kommentere på og give forslag til KOMBITs udkast til en ny driftsstrategi.

KOMBIT har netop formuleret et udkast til ny driftsstrategi. Strategien er baseret på arkitekturrådets anbefaling om sikker og stabil drift for kommunernes løsninger.

KOMBIT’s nuværende praksis er, at leverandørerne af de enkelte løsninger selv gennemfører udviklingen og derefter varetager den fulde drift – dvs. både applikationsvedligeholdelsen, -driften og infrastrukturdriften i det af leverandøren valgte driftssetup. På længere sigt kan dette dog samlet set medføre en række uhensigtsmæssigheder for driften af, og sammenhængen i, KOMBITs samlede systemportefølje.

Den reviderede strategi lægger op til, at it-systemer, der nyudvikles, fortsat bliver udbudt med udvikling og drift hos den samme leverandør, men at driften efter en årrække skal kunne flyttes til en fælles driftsleverandør, hvis dette er hensigtsmæssigt for systemet. Man skal kunne flytte enten hele driften inklusiv support eller kun infrastrukturdriften. Den reviderede strategi foreslår således at samle udvalgte dele af driften på fælleskommunale systemer afhængig af systemernes karakteristika og behov.

Ansvarsfordelingen for trelagsmodellen i drift

For at driften helt eller delvis kan flyttes, deles leverandørens opgaver i driftsfasen op i tre lag. De tre lag dækker henholdsvis:

  1. Applikationsvedligehold, der er vedligehold og videreudvikling af funktionalitet samt 3. niveau produktionssupport.
  2. Applikationsdrift, der indeholder den samlede levering af driftsservices til kommunerne inkl. servicedesk, og ansvaret for Middleware og Database.
  3. Infrastrukturdrift, der er den ”rå” drift af servere inkl. OS, netværk inkl. FireWalls (FW) mv. i datacentret.

Denne opdeling giver fælleskommunalt fire modeller for applikationsvedligehold, -drift og infrastrukturdrift og dermed mulighed for mere frit at kunne vælge model – og undervejs også skifte mellem modellerne. 

I kan læse udkastet til ansvarsfordeling for trelagsmodellen i drift her.

Kommentarer og ændringsforslag?

KOMBIT vil meget gerne have input, kommentarer og ændringsforslag til den reviderede driftsstrategi fra både kommuner og leverandører. I kan læse udkastet til driftsstrategi her.

Input bedes sendt via mail til driftschef Finn Graversen, fig@kombit.dk. Deadline er d. 8. april, så eventuelle ændringer kan indarbejdes i arbejdet med at revidere KOMBITs standard for driftskontrakter.

KOMBIT vil fremlægge den reviderede driftsstrategi til diskussion til review af kravspecifikation for rammearkitekturens støttesystemer, som afholdes med kommunerne d. 15.-16. april og med leverandørerne den 17.-18. april 2013. For nærmere information om disse møder og evt. tilmelding, se Review af kravspecifikation for rammearkitekturens støttesystemer.

For spørgsmål eller yderligere information, kontakt leverandørchef Jesper Bo Seidler på 3334 9448 eller jsi@kombit.dk.