Udbetaling Danmark

Udbetaling Danmark er en ny offentlig myndighed, der fra efteråret 2012 har overtaget en række opgaver fra kommunerne.

Udbetaling Danmark er en ny offentlig myndighed, der fra efteråret 2012 har overtaget en række opgaver fra kommunerne. En væsentlig del af den it-mæssige understøttelse af Udbetaling Danmarks forretning sker gennem de "kritiske it-løsninger", der er reguleret af Transitionsaftalen.

Det er kommunerne, der betaler for de kritiske it-løsninger som Udbetaling Danmark benytter, og KOMBIT overvåger derfor fortsat pris og forbrug på løsningerne, selvom de er overgået til Udbetaling Danmark.

Om Udbetaling Danmark

Udbetaling Danmark blev dannet i forbindelse med en aftale mellem den daværende regering og KL i juni 2010. Aftalen går ud på at samle dele af den "objektive" sagsbehandling i en samlet organisation. Dette skal blandt andet sikre kommunerne besparelser på grund af stordriftsfordele, men skal også medføre en mere ensartet sagsbehandling på de berørte områder. Endelig skal etableringen af Udbetaling Danmark være med til at nedbringe omfanget af socialt bedrageri, da der er skabt øgede muligheder for samkøring af registre og udveksling af data.

Omfattede sagsområder

Udbetaling Danmark vil fra den 1. marts 2013 have ansvaret for følgende sagsområder:

  • Familieydelser og barselsdagpenge
  • Boligstøtte, folke- og førstidspension

ATP leverer teknisk og administrativ bestand til Udbetaling Danmark og er arbejdsgiver for de medarbejdere, der bliver overdraget fra kommunerne.