Tilfredshedsundersøgelse blandt leverandørerne

Leverandørmarkedet stiller skarpt på KOMBIT, hvor bl.a. dialog, samarbejde og udbud er blevet evalueret i KOMBITs årlige tilfredshedsundersøgelse blandt leverandørerne.

KOMBIT har igen i år gennemført en tilfredshedsundersøgelse blandt de leverandører, som der samarbejdes med. Undersøgelsen spurgte ind til bl.a. KOMBITs leverandørfunktions rolle og bidrag i kommunikationen til leverandørerne og , deres tilfredshed med KOMBITs udbudsprocesser.

Sammenlignet med resultaterne fra den samme undersøgelse fra 2011, har leverandørerne i dag et mere positivt syn på KOMBITs aktiviteter og kommunikation. Resultaterne af undersøgelsen viser, at leverandørerne er tilfredse med KOMBITs indsats i det kommunale it-marked  – herunder særligt  den  kommunikationsindsats, som KOMBIT har adresseret leverandørerne. Dog er der naturligvis forsat mulighed for en række forbedringer i henhold til udbudsprocesser og den direkte dialog med leverandørerne.

Enighed om at KOMBIT skaber konkurrence 

KOMBIT blev i 2009 etableret med henblik på at styrke konkurrencen i det kommunale it-marked. Den første tilfredshedsundersøgelse viste nogen tvivl om, hvorvidt KOMBIT rent faktisk lykkedes med dette. Den nye undersøgelse viser, at samtlige af de adspurgte leverandører i dag oplever at KOMBIT nu lever op til denne målsætning i nogen eller højere grad. Endvidere oplever en overvejende del af leverandørerne, at KOMBITs arbejde gør det nemmere for leverandørerne at tilgå det kommunale it-marked.

Leverandørerne mener i høj grad, at KOMBIT fremmer standardisering og sammenhænge på tværs af it-løsninger, hvilket er en klar fremgang i forhold til den første undersøgelse. Netop på dette område gennemførte KOMBIT i 2012 et udbud på Serviceplatformen, som bl.a. understøtter arbejdet med standardisering og sammenhænge. Endvidere har KL og KOMBIT løbende haft reviewprocesser af Den Fælleskommunale Rammearkitektur i 2012, hvor både kommuner og leverandører har deltaget.

Inddragelse og dialog er vejen frem 

De adspurgte leverandører anser deres dialog med KOMBIT som god, informationsniveauet som højt, og generelt ses en positiv holdning til kontakten med KOMBITs leverandøransvarlige. Leverandørerne efterspørger til gengæld, at KOMBIT tager leverandørerne endnu mere med på råd. KOMBIT vil derfor fremadrettet arbejde på at inddrage leverandørerne hurtigere i processen – evt. allerede i projekternes idé-faser. KOMBIT fastholder det nuværende informationsniveau samt muligheden for én-til-én dialog i forhold til konkrete projekter og kommende udbud.

Herudover eksperimenterer KOMBITs leverandørfunktion med andre former for inddragelse af leverandørerne. I forbindelse med Serviceplatformen deltager en række leverandører i øjeblikket i to leverandørspor, henholdsvis et teknisk og forretningsmæssigt. Med dette ønsker KOMBIT at give leverandørerne indflydelse på videreudviklingen af en løsning, der har været i udbud og som efterfølgende bliver en del af de fælleskommunale løsninger.

KOMBITs informationsmøder er en efterspurgt vare, hvor godt 90 pct. af de adspurgte leverandører i 2012 deltog i ét eller flere af KOMBITs informationsmøder. Flere leverandører ytrede ønske om, at der fremadrettet åbnes op for at flere af deres medarbejdere kan deltage.

Højt informationsniveau giver flere tilbud

Undersøgelsen viser, at KOMBIT kan løfte leverandørernes interesse for at afgive tilbud på KOMBITs udbud ved at have et endnu større informationsniveau – og ikke mindst forsat at holde sig skarpt for øje, at udbudsspecifikationen skaber lige rammer for alle leverandører.

Ønsker du at vide mere om tilfredshedsundersøgelsen, kan du kontakte leverandørchef Jesper Bo Seidler på tlf. 3334 9448 eller jsi@kombit.dk.