Nyt fra Støttesystemerne

Læs mere om den nye tidsplan, leveranceplanen, KIGO-opgaver, ny projektleder, vejledninger, Yammer til videndeling og Digitaliseringsmessen i Odense.

STS-projektet udsender med jævne mellemrum nyhedsbreve, som skal sikre, at kommunerne har de nødvendige informationer for at kunne planlægge og løse opgaver i forbindelse med implementeringen af Støttesystemerne.

I dette nyhedsbrev kan du læse om:

•  Revideret tidsplan for STS-projektet
•  KMD’s leveranceplan
•  De reviderede planers betydning for kommunernes forberedelse
•  Vejledninger til kommuner
•  Ny projektleder
•  Yammer – et nyt værktøj til videndeling mellem kommunerne
•  Støttesystemerne på Digitaliseringsmessen i Odense 1. oktober
 

Revideret tidsplan for STS-projektet

Afklaringsfasen mellem KOMBIT og KMD er afsluttet før sommerferien, og KMD er nu i fuld gang med at kode funktionaliteten i Støttesystemerne. Men desværre har KMD kæmpet med leverancerne, hvilket har medført en revideret tidsplan for Støttesystemerne og dermed også for de øvrige monopolbrudsprojekter KSD, KY og SAPA. Med den opdaterede tidsplan forventer vi, at Støttesystemerne kan gå i drift til sommer 2016 svarende til en forsinkelse for dette projekt på otte måneder. KOMBIT opdaterer fremover tidsplanen for monopolbrudsprogrammet hvert kvartal.
 

KMD’s leveranceplan

I forbindelse med den nye tidsplan er det aftalt, at Støttesystemerne leveres som to delleverancer. Første release, der forventes klar 1. kvartal 2016, indeholder basal grundfunktionalitet, mens fx brugergrænseflader til administratorer først leveres i anden release.

Den første release skal kobles op mod et kørende fagsystem for at sikre en realistisk afprøvning af grundfunktionaliteten og integrationerne i Støttesystemerne. Til vores store glæde har et par kommuner i Storkøbenhavn meldt sig som frivillige til at koble deres DHUV-fagsystem på Støttesystemerne i løbet af foråret. Release 2, der forventes klar til drift sommeren 2016, er en endelig version i henhold til kontrakten med KMD og dermed også den version, som skal benyttes af monopolbrudsløsningerne KY, KSD og SAPA.

Vi forventer, at KMD’s sidste leverancer af teststubbe og kodeeksempler er på plads medio oktober 2015 således, at Kommunernes Datafællesskab (KDF) kan påbegynde klargøring af leverancerne til de leverandører, der skal arbejde på at integrere til Støttesystemerne.
 

De reviderede planers betydning for kommunernes forberedelse

I andet kvartal 2016 bliver kommunerne placeret i såkaldte udrulningsbølger for monopolbrudsløsningerne. Heraf fremgår de forventede start- og sluttidspunkter for den enkelte kommunes implementering af KSD, KY og SAPA. Når udrulningsbølgerne er fastlagt og kommunikeret til kommunerne, vil projektet lancere nye KIGO-opgaver og påbegynde opfølgning på kommunernes fremdrift med opgaverne.

De eksisterende opgaver i KIGO skal stadig løses, men den nye tidsplan betyder, at tidsfristerne for opgaverne rykkes. I forbindelse med en opgradering af KIGO i november måned, bliver det muligt for KOMBIT at foretage konkrete opdateringer af tidsplanerne, så de reviderede datoer også fremgå af KIGO.
 

Vejledninger til kommunerne

KOMBIT er i færd med at udarbejde en række implementeringsvejledninger, herunder en mindre opdatering af vejledningerne til IdP og jobfunktionsroller. Vejledningerne vil indeholde kommunale eksempler, som I som kommune kan spejle sig i. Vejledninger bliver udarbejdet i samarbejde med STS-folk fra nogle kommuner. STS-projektet har ikke udpeget egne pilotkommuner, men samarbejder med nogle af de kommuner, der er udvalgt som piloter for monopolbrudsløsningerne KSD, KY og SAPA.

Der bliver udarbejdet vejledninger til hvert Støttesystem samt en Implementeringshåndbog, der samlet beskriver, hvordan Støttesystemerne implementeres. Herunder hvilke opgaver henholdsvis KOMBIT og kommunerne skal løfte.

Vi har planlagt netværksmøder til første kvartal 2016. Her vil vi bl.a. præsentere vejledninger, drøfte samarbejdet med pilotkommunerne for KSD, KY og SAPA samt måske løfte sløret for et par skærmbilleder i Administrationsmodulet.
 

Ny projektleder

Da vores hidtidige projektleder, Michel Jacob Sassene, har opsagt sin stilling, har KOMBIT udpeget Kenneth Møller Johansen som ny projektleder for STS. Kenneth har før været projektleder på projektet i en del af krav-fasen og har siddet i projektets interne styregruppe i KOMBIT, så han har de helt rigtige forudsætninger og er allerede godt inde i projektet. Desuden er Kenneth projektleder for SAPA-projektet, hvilket giver mulighed for yderligere synergi mellem de to monopolbrudsprojekter, der i forvejen er tæt koblet.
 

Yammer – et nyt værktøj til videndeling mellem kommunerne

For at sikre en endnu tættere dialog og bedre erfaringsudveksling kommunerne imellem, lancerer vi i lighed med de øvrige monopolbrudsprojekter et nyt dialog- og videndelingsnetværk baseret på Yammer. Platformen stilles til rådighed af KOMBIT, men er tænkt som jeres eget tværkommunale netværk til videndeling og dermed til at understøtte jeres arbejde med STS. Netværket erstatter ikke andre officielle kommunikationskanaler fra KOMBIT, men det supplerer, og kan bl.a. bruges til at stille spørgsmål til andre STS-brugere, diskutere emner relateret til STS, dele relevant materiale, give gode råd og komme med gode eksempler.
 

Støttesystemerne på Digitaliseringsmessen den 1. oktober

KOMBIT og Støttesystemerne er som altid præsenteret på Digitaliseringsmessen i Odense den 1. oktober. Her får du mulighed for at tale med nøglemedarbejdere fra projektet på vores stand, ligesom der er et indlæg om SAPA og Støttesystemerne på KOMBITs scene kl. 11.35. Endelig inviterer Støttesystemerne til en uformel Q&A session kl. 13.55-14.40 i lokale 8. Her svarer vi både på generelle- og tekniske spørgsmål om Støttesystemerne.

Hvis du har spørgsmål til de emner, vi har behandlet i dette nyhedsbrev – eller til STS generelt – er du velkommen til at sende en mail til STS-projektet.

Med venlig hilsen

Kenneth Møller Johansen
Projektleder for Støttesystemerne