Lolland Kommune deler sine erfaringer fra KY-workshops

”Det har været en aha-oplevelse af de gode” siger Britta Mortensen fra Lolland Kommune om sin deltagelse på en række workshops om Kommunernes Ydelsessystem.

I forbindelse med at Netcompany i foråret 2017 tiltrådte som underleverandør på Kommunernes Ydelsessystem (KY), er der som en del af afklaringsarbejdet blevet afholdt en lang række workshops, hvor 10 kommuner sammen med Netcompany og KOMBIT har deltaget.

Afklaringsarbejdet har fundet sted i en række spor, der har adresseret brugergrænseflade, processer & regler, arkitektur, konvertering og drift & implementering. En af de deltagere, som har bidraget med sin faglige viden og indsigt er Britta Mortensen, som er socialformidler i ydelsesenheden hos Lolland Kommune.

Britta har deltaget i seks workshops med fokus på brugergrænseflade, proces- og regler i KY. Vi har spurgt til hendes oplevelser, og det er der kommet følgende interview ud af.

Hvad var dine forventninger til din deltagelse på disse workshops?

"Jeg blev glad for, at jeg kunne få lov at få indflydelse på et system, som kommer til at få så stor en betydning i min hverdag."

Hvad har din rolle været på diverse workshops?

"Jeg har hele tiden budt ind med min erfaring og viden på området – sammen med de andre kommunale deltagere. Det kom der nogle gode drøftelser og diskussioner ud af, og vi kom meget langt omkring.

Der har været en ekstremt god aktivitet, og jeg har i den grad følt mig udfordret på en positiv måde i forhold til, hvordan vi gør tingene i dag ude i kommunerne, og hvordan det nye system kommer til at kunne understøtte vores arbejdsgange.

Det er min generelle oplevelse, at både KOMBIT og Netcompany har vist respekt for, hvordan vi gør det ude i kommunerne, og jeg føler, at de har lyttet til meget af det, som vi har sagt."

Hvad har du taget med dig hjem i forhold til KY og dit fagområde?

"Vi er nået langt i afklaringerne, men vi har stadig et stort arbejde foran os, inden systemet bare fungerer. Der er så mange ting, der skal falde på plads, og vi opererer med en meget kompleks lovgivning, som er med til komplicere tingene. Når det er sagt, er det dejligt at se den moderne brugergrænseflade, som systemet bygger på, og som er meget forskellig fra det, vi er vant til i dag.

Det har også været særdeles lærerigt at høre, hvordan andre kommuner løser ydelsesenhedernes kerneopgaver, hvilket har givet anledning til at reflektere over vores egne arbejdsgange i min kommune. Jeg er blevet klar over, at vi i kommunerne har mange forskellige måder at tilrettelægge vores arbejde på. Det betyder, at der er nogen af os, der bliver nødt til at ændre på vores rutiner, når vi får det nye system. Det behøver dog ikke være negativt – tværtimod bliver det en spændende opgave."

Hvad er din overordnede oplevelse af de afholdte workshops?

"Min overordnede oplevelse af workshoppene har været utrolig positiv. Der har været vist respekt for hinanden, og diskussionerne har foregået i en let og livlig tone mens dialogen har været positiv og saglig. Konsulenterne fra Netcompany har været inspirerende og har virkelig udfordret os med nogle spørgsmål, som satte spørgsmålstegn ved, hvorfor vi gør det som vi gør ude i kommunerne. Det har været en aha-oplevelse af de gode, og jeg håber meget, at jeg får muligheden for at deltage en anden gang."