Kommunerne og KOMBIT arbejder for selvbetjeningsmodul i ydelsessystem

I projektet Kommunernes Ydelsessystem har styregruppen besluttet, at projektet udvides med et selvbetjeningsmodul og en standardiseret snitflade til eksterne selvbetjeningsløsninger.

I projektet Kommunernes Ydelsessystem har styregruppen besluttet, at projektet udvides med et selvbetjeningsmodul og en standardiseret snitflade til eksterne selvbetjeningsløsninger. Den præcise udformning vil KOMBIT drøfte med kommunerne, herunder projektets reference- og arbejdsgruppe. Afhængig af udviklingen på markedet og de nuværende løsningers modenhed, kan det senere blive aktuelt for styregruppen at fravælge dele af modul og snitflade.

Mulighed for at fravælge modul

Elementer i et selvbetjeningsmodul vil være ansøgning, sagsstatus og adgang til egne løsninger (”min side”). Selvbetjeningsløsningen vil under alle omstændigheder kunne fravælges, hvis kommuner ikke ønsker at benytte sig af - og betale til – denne del.

KOMBIT vil – når det bliver aktuelt – tage initiativ til dialog med leverandører af relevante selvbetjeningsløsninger med henblik på udformningen af snitflader mm.

Stort potentiale i selvbetjening

Baggrunden for at inddrage muligheden for et selvbetjeningsmodul er, at der ligger et stort potentiale i selvbetjening også på kontanthjælpsområdet. En udvidelse med en selvbetjeningsmodul vil desuden kunne være med til at indfri de politiske mål i Den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi.

KOMBIT forventer fra starten at lave en relativt simpel løsning, der evt. senere kan udbygges. Fokus er på at gøre nemmere for de borgere, der ansøger, og sagsbehandlere . Derfor går projektet nu i dialog med arbejdsgruppen fra kommunerne om, hvilke funktioner der med fordel kan inddrages i en selvbetjeningsløsning. Samtidig kigger vi på, hvilke løsninger der allerede findes eller er under planlægning.