Denne system-FAQ omhandler funktionaliteterne i KY indenfor områderne:
- Breve, Journalisering og dokumentstyring
- Selvbetjening, ledelsesinformation og dataudtræk
- Sagstyper og ydelser
- KY og jobcentret
- KY, støttesystemerne og SAPA
- Udbetalinger og KY
- Andre integrationer
Ja. Der er mange standardbreve i KY, men kommunen kan også selv lave brevskabeloner og egne breve i KY. Standardbrevene vedligeholdes ved lovændringer, mens kommunerne selv skal forestå vedligehold af breve, som kommunen selv har sat.
Ja, breve fra KY kan forsendes til digital post. KY modtager kvittering fra digital post.
KY understøtter pt. ikke retursvar fra Borger via digital post. Dog vil Borger via Selvbetjeningsløsningen kunne fremsende yderligere dokumentation til KY.
Hvis kommunen vil sende breve modtaget fra digital post til KY kan processen Modtag post anvendes.
Ja, det er muligt at skrive journalnotater i KY.
Ja, sagsbehandleren kan lave et samlet udtræk af journalnotaterne.
Ja, det er muligt at gemme dokumenter på de enkelte sager i KY.
Ja, I vil skulle bruge jeres ESDH system til jeres klagesager og ankesager - da KY ikke skal aflevere til statens arkiver, samt sager om mellemkommunal refusion. Herudover vil I kunne nøjes med at bruge KY til dokumenthåndtering.
Bemærk at KY ikke konverterer historiske dokumenter og sager ind fra jeres ESDH systemer, så kommunen vil skulle tage stilling til, hvorledes I håndterer disse ved skiftet.
Der er udarbejdet en KLIK opgave til kommunerne herom "Afklar dokumentstyring i relation til KY".
Nej, KMD SAG skal ikke anvendes i relation til KY. Journalnoterne skrives direkte i KY.
Nej, KMD doc2archive skal ikke bruges i relation til KY. De gamle systembreve og lister udlæses fra KMD doc2archive og indlæses i KY.
KY har inkluderet en selvbetjeningløsning, hvis kommunen ønsker dette. Denne er ikke obligatorisk at benytte.
Nej
Det kan desværre ikke lade sig gøre kun at tage dele af selvbetjeningsløsningen i brug. Det er enten eller på nuværende tidspunkt.
Der vil være mulighed for at indsætte links til eksterne vejledninger eller at lave et link til en anden selvbetjeningsløsning end KY for eksempelvis enkeltydelser, men det vil ikke kunne 'blokere' borgeren i at ansøge om Enkeltydelse gennem KYs selvbetjeningsløsning. I kan læse mere om jeres muligheder for at foretage kommunal opsætning af selvbetjeningsløsningen i KYs konfigurationsvejledning, der findes under 'Brugervejledninger' på KOMBITs dokumentbibliotek.
Når leverandøren af KY har færdiggjort dataspecifikationen stilles denne til rådighed for kommunerne og kommunernes LIS leverandører.
et er planlagt at KY data udtrækkes og leveres til FLIS, hvorfra kommunerne kan tilgå dette.
KY indeholder et antal fastdefinerede rapporter (ca. 20), som kommunen kan udtrække efter behov.
KY afleverer på daglig basis fuldt dataudtræk til serviceplatformen, hvorfra kommunen selv kan hente dette og indlæse i deres egne LIS systemer. Det er også muligt for kommunen at lade deres LIS leverandør hente data herfra. Dette sætter kommunen op i forbindelse med implementering af KY.
KY indeholder et begrænset antal fastdefinerede rapporter (ca. 20), som kommunen kan danne med en given frekvens eller efter behov.
Nej. KMD Aktiv benytter sig af et 'samlesagsprincip', hvor en sag kan have flere bevillinger. KY benytter sig af enkeltsagsprincippet, hvor der normalt er en bevilling per sag.
Nej, disse er ikke indledningsvis understøttet, men forventes implementeret senere.
Kommunerne vil fra starten skulle håndtere ders råd og vejledning ved brug af deres ESDH systemer.
Administrationssager og håndtering af debitorindbetalinger til dagsinstitutioner oprettes som ”APØ- sager” (administration af personers økonomi) i KY. APØ-sagen kobles så sammen med de sager, hvorfra pengene skal gå ind på APØ-sagen fra.
KY understøtter også administrationssager på pensionister og integrerer til UDK pension Social Pension Kommune (SPK).
Udbetalinger til arbejdsgivere og udbetalinger til afvigende modtager har sin egen funktionalitet og kræver ikke at de er oprettet som administrationskonti i ligesom i KMD Aktiv.
KY understøtter rigtig mange ydelser. Som udgangspunkt findes der erstatninger for alle enkeltydelser og forsørgelsesydelser fra KMD Aktiv.
Ky har ligesom KMD Aktiv ægtefællesager for ægtefæller som ikke selvstændig er berettiget til hjælp.
Disse ydelser er understøttet af Social Pension Kommune (SPK) og er ikke understøttet af KY.
Ja. KY er fra starten sat op med en række af de mest gængse enkelt ydelser fordelt på grupperingerne Enkelt ydelser (uden skatteberegning) og Andre Ydelser (med skatteberegning). 'andre ydelser' ud fra hvad KMD Aktiv benyttes til af flere kommuner. Herudover kan kommunen selv sætte ydelser op i KY efter serviceniveau i egen kommune. Bemærk dog her, at vil ikke ske automatisk ydelses- og satsbestemmelse.
Der er af flere omgange blevet diskuteret SEL § 42 ift. om ydelsen skal med i den centrale opsætning. KY og de indstationerede sagsbehandlere har besluttet, at ydelsen kommer med i den centrale opsætning. Dog bliver det med manuel indberetning ift. pension og feriepenge.
Der er flere kommuner, der er gået over til at bruge Økonomisystemet til den fulde udbetaling, netop grundet den specielle indberetning til pensionskassen og feriekonto.
KOMBIT har for Kommunernes Ydelsessystem (KY) afklaret med Statens Arkiver, at der ikke er arkiveringspligt for sagsdata, journalnotater og dokumenter, der registreres i KY.
Der er imidlertid arkiveringspligt for klagesager på området. Det vil være meget omkostningstungt for kommunerne, hvis KY skal foretage arkivaflevering. Det er derfor besluttet at klagesager skal håndteres i et andet system, fx kommunens ESDH-system.
KY modtager kommunikation om fravær m.v. fra jobcenterløsningerne ligesom KMD Aktiv gør. Det er dog ikke alle kommuner der benytter integrationen i KMD Aktiv, da denne ikke er tilkøbt.
Denne er dog inkluderet for alle kommuner i KY. Det betyder ændrede arbejdsgange for en del kommuners jobcentre.
KY kan sende oplysninger om bevillinger til jobcenterløsningerne. Leverandørerne har dog valgt ikke at implementere denne snitflade.
Ja, og det kan andre forvaltninger også.
Bemærk at KY også forsender oplysninger om sager, dokumenter og journalnoter til sags og dokumentindekset, samt oplysninger om bevillinger og udbetalinger til ydelsesindekset. Disse informationer vil være synlige for jobcentermedarbejderne via eksempelvis SAPA.
Nej, ikke indledningsvis.
Jobcenterløsningerne er dog i proces med at påbegynde aflevering af data til sags og dokumentindekset og ydelsesindekset, hvorved disse oplysninger vil være synlige i SAPA. KY indeholder et 'spring til SAPA' funktionalitet. Dette betyder at en KY bruger hurtigt kan springe til personoverblikket i SAPA og danne sig overblik over de ting jobcenterløsningerne indberetter til indekserne.
Jobcentrene skal fremadrettet sende samme data som i dag
SAPA viser data fra sags og dokumentindekset, samt fra ydelsesindekset. KY afleverer data til begge disse.
KY indlæser information om sager, journalnoter og dokumenter ind i Sags og Dokumentindekset. Disse data kan vises af alle IT-løsninger, som kommunen giver adgang hertil - eksempelvis SAPA.
KY indlæser information om bevilligede ydelser, samt effektueringerne ind i Ydelsesindekset. Disse data kan vises af alle IT-løsninger, som kommunen giver adgang hertil - eksempelvis SAPA. Bemærk at borgerblikket også vil trække udvalgte data fra Ydelsesindekset.
Det kommer an på dine arbejdsopgaver.
SAPA kan vise data registreret i indekserne. Dette kan eksempelvis være journalnotater fra jobcentrene eller dokumenter og sager fra kommunens EDSH system. Det er muligt at springe fra en sag i KY til personoverblikket i SAPA, hvor man kan danne sig et helhedsbillede af borgerens situation. Det er tilsvarende muligt at springe fra en sag i SAPA til en sag i KY.
Det er afhængig af kommunens faktiske organisering.
Det er muligt at se et overblik over KY sagerne i SAPA (som læser data fra indekserne), ligesom at det er muligt at skrive et journalnotat på en sag i SAPA, som forsendes til KY.
Nej, KY anvender ikke KMD Udbetaling.
KY integrerer direkte til Nemkonto via ØIR (Økonomi i rammearkitekturen).
Sagsbehandler kan betille en quic-kudbetaling, der overføres til NemKonto hurtigst muligt. Markeres udbetaling som en quickudbetaling inden kl. 14, vil den som hovedregel være på Borgers konto dagen efter. Sagsbehandleren kan også vælge at udskrive et straksudbetalingsbilag, som efterfølgende kan benyttes ved kontant udbetaling.
Ja
Der findes ingen integration mellem Outlook og KY. Dokumenter kan flyttes til KY via Fordelingskomponenten. Hvis kommunens ESDH system/postfordelingskomponent understøtter denne vil det være muligt at sende emails til KY af denne kanal.
Ja
KY afleverer data til sags og dokumentindekset og ydelsesindekset. Borgerblikket bygger på data herfra.