Teknisk set ja. Men det vil ikke være hensigstmæssigt at arbejde i KSD på en mobiltelefon eller tablet pga skærmstørrelsen og manglende tastetur samt mus.
I princippet kan man bruge enhver nyere pc til at arbejde i KSD, da KSD er en browserbaseret løsning baseret på HTML5 standard. Der kan dog være forskelle i performance eller ydelse ved brug af forskellige versioner af browsere.
Det er ikke muligt at sikre noget i op til 10 år frem i tiden. Men de værktøjer, vi forventer vil blive brugt til udviklingen, vil sikre, at løsningen kan videreudvikles. KSD er baseret på SAP-platform og HTML5. Når leverandøren tilbyder nye/forbedrede versioner, vil KOMBIT have fokus på i størst muligt omfang at følge platformens standardfunktionalitet, så opgradering er mulig.
KSD anvender den fælleskommunale infrastruktur som adgangsstyring, hvor det er princitppet, at brugerne administreres lokalt i kommunernes egne brugerkataloger (AD, IDM osv.). Kommunens lokale løsning skal kunne autentificere egne medarbejdere og udstede et security token med de jobfunktionsroller, som medarbejderen er tildelt.
KSD's webbaserede løsninger er basret på SAP og HTML5, som opfylder KSDs behov. Vi mener ikke, at der pt. er behov for kompleks funktionalitet, der ikke kan løses på denne platform. Dog kan man sige i forbindelse med rapporter og logs, har KSD en mulighed for at eksportere data til regneark for videre og mere kompleks bearbejdning af informationer.
KSD-løsningen er ikke baseret på Open Source.
Ja, der vil være oprettet roller for brugeraktører - herunder sagsbehandlere, administratorer, ledere, informationssøgende medarbejdere uden adgang til sagsbehandling mv.
Der er et begrænset antal roller i KSD, som giver brugeren en bestemt profil mht at behandle data. Disse roller er tilpasset de funktioner, der i kravspecifikationen er i dentificeret, der var af behov i kommunerne.
KSD kan via roller og rettigheder styre, hvem der kan se hvad.
KSD opretter opgaver, som sagsbehandlerne kan se og udføre. KOMBIT beskriver, hvordan dette skal håndteres sikkerhedsmæssigt. Fordeling af opgaver aftales lokalt i den enkelte kommune og kan dermed tilpasses kommunens arbejdsprocesser.
KSD-løsningen indeholder ikke bevaringsværdige data, og der vil således ikke være behov for aflevering til Statens Arkiver.
Ja. Løsningen sikrer, at der er transitionsspor i logningen.
Behovet fra SAPA er en online/synkron opdatering af indekset. Det skyldes nødvendigheden af, at kommunerne til enhver tid kan regne med at de sagsoplysninger, de ser i SAPA, er opdaterede.
KSD leverer udtræk af data fra samtlige kommuner (fordelt pr. kommune) til Serviceplatformen, hvorfra kommunens LIS leverandør (eller kommunen selv) kan tilgå data. Kommunen skal selv indgå aftale med eventuel leverandør om dette.
KSD anvender fire snitflader til at kommunikere med jobcentersystemerne hvorved begge parter kan læse og opdatere data hos hinanden.
Lovgivningsmæssigt er projektet forpligtet af indeværende år plus 3 år.