FLIS fejlretning spørgsmål og svar

FLIS-systemet rejser en del spørgsmål vedrørende fejlretninger. På denne side forsøger vi løbende at besvare dem, vi hører

Implementeringen af FLIS-systemet berører store mængder af data. Som led i den løbende kvalitetssikring af data i FLIS arbejder vi løbende med fejlretninger, så vi sikrer den bedst mulige løsning for brugerne ude i kommunerne.

Hvis du har et spørgsmål til fejlretningen i FLIS, så vil vi opfordre til at søge svaret i de allerede stillede spørgsmål på siden her. Hvis dit spørgsmål ikke bliver besvaret på disse sider, er du naturligvis altid velkommen til at kontakte os.

Hvad er min lokaladministrators rolle i forhold til fejlretningen?

Det er på nuværende tidspunkt kun lokaladministratorer, der kan oprette fejl i FLIS. De fleste brugere er dog på nuværende tidspunkt oprettet som lokaladministratorer. Men hvis du ikke selv er lokaladministrator, skal du gennem din lokaladministrator for at oprette en fejl i FLIS.

Hvad sker der, hvis den fejl jeg melder ind, allerede er kendt?

Hvis fejlen allerede er kendt i FLIS, vil du modtage en mail, hvoraf det fremgår, at din fejl allerede er kendt og på vej til at blive løst.

Hvad sker der, når jeg har meldt en fejl ind?

Når du eller din lokaladministrator har oprettet en fejl i FLIS, modtager I en bekræftelse på jeres indberetning.
Netcompany undersøger om fejlen allerede er kendt i systemet. Hvis den er kendt, modtager I information omkring fejlretningsprocessen fra Netcompany.
Hvis fejlen er ny, analyserer Netcompany fejlen og sender statusrapporter, når der er fremskridt i processen.

Hvornår kan jeg se, at fejlen er rettet i FLIS?

Når Netcompany har rettet fejlen, får du en melding om det direkte via email. Fejlrettelser samles i ”releases”, og da en release betyder nedetid i FLIS kan der gå noget tid, inden du kan se, at fejlen er blevet rettet i FLIS.

Hvornår bliver fejlene rettet i FLIS?

Nogle fejl vil kunne rettes relativt hurtigt, mens fejl der eksempelvis skyldes dataindlæsninger eller beregninger af nøgletal først kan blive rettet i FLIS, når der er en ny indlæsning af data eller en ny release af FLIS. Når Netcompany har rettet en fejl bliver du orienteret om, hvornår du kan se rettelsen i FLIS.

Hvordan ved jeg, hvor langt Netcompany er med at rette den fejl, jeg har meldt ind?

På FLIS-portalen og på KOMBITs hjemmeside er en liste over samtlige kendte fejl tilgængelig.

Når din fejl skifter status fra Igangværende (Pending)  til løst (Solved) modtager du en automatisk generet mail herom fra Netcompany.

Skal jeg tjekke, at fejlen er rettet korrekt?

Når fejlen er rettet bliver du orienteret herom af KOMBIT. Såfremt det er nødvendigt, at du tjekker fejlen vil KOMBIT kontakte dig direkte via den mail, du har registreret.

Hvad er Netcompany, KOMBIT og KL’s rolle i forhold til fejlretninger?

Netcompany’s rolle: Modtager, analyserer, behandler og løser indkommende fejl. Kommunikerer med afsender. Melder status og fejlretning til afsender. Vedligeholder oversigt over fejl og distribuerer denne på FLIS og til KOMBIT.

KOMBIT’s rolle: Vedligeholder opdateret viden om fejl og konsekvenserne af disse.  Prioriterer fejlretninger hos Netcompany. Kommunikerer og ”oversætter” til FLIS-kommunerne. Orienterer og drøfter løbende fejlretning og proces med KL

KL’s rolle: Inddrages i forbindelse med konkrete spørgsmål og test af fejlretninger

Hvem kan jeg kontakte med spørgsmål om fejlretningsprocessen?

Du kan kontakte Netcompanys FLIS-Servicedesk, der hjælper dig med at finde ud af, hvor langt fejlen er.
FLIS Servicedesk: servicedesk@netcompany.dk  eller 3311 4047.