På denne side kan du få svar på spørgsmål om funktionalitet i Kommunernes Pensionssystem.
Har du spørgsmål, der ikke fremgår af listerne? Så send en mail til socialpension@kombit.dk.
Denne FAQ indeholder spørgsmål/svar inden for følgende emner:
Oplysninger fra UDK |
Udbetalinger og træk |
Overbliksbilledet |
Administration |
Integrationer |
Selvbetjening og tillæg |
Nuværende funktioner der udfases |
Informationer fra KP Basis |
Breve |
Systemadministration |
Finansiering af KP |
Ja, man vil kunne se både brutto og netto i KP Basis, som man kan i KMD SPK i dag.
Nej, kommunerne vil i udgangspunktet have adgang til de samme data, som de har i KMD SPK, så kommunerne kan løse deres arbejdsopgaver som i dag. Kommunerne vil dog få adgang til nettobeløb (18 måneder tilbage) og udbetalinger til kommunen i forbindelse med administration vil være synlige.
Kvikudbetalinger bliver afviklet 1 gang dagligt (tidspunktet ligger ikke fast, men afhænger af tidsfrist for at nå en udbetaling dagen efter). Når udbetalinger har fundet sted, skifter udbetalingen status. Indtil da, vil man kunne annullere udbetalingen i KP.
Ja, KP Basis vil på samme måde som KMD SPK understøtte oprettelse af træk for serviceydelser. Både som manuelt oprettede enkelttræk, masseindberetning og ved filoverførsel fra serviceleverandørerne.
Ja, ved dødsfald og forsvinding vil der blive vist et banner øverst på skærmen.
Nej, det vil ikke være muligt at fremhæve udvalgte oplysninger på overbliksbilledet, men der er prioriteret i oplysningernes rækkefølge for hhv. personoplysninger og pensionsoplysninger på overbliksbilledet.
Kommunen kan oprette en administrationssag i KP Basis til at holde journal og dokumenter, hvis kommunen ønsker det, men selve håndteringen af udbetalingerne sker i KY. Det er valgt kun at udvikle selve administrationsmodulet ét sted for at mindske udviklingsomkostningerne, så samme funktionalitet ikke skulle udvikles to gange.
Nej, der er ikke nogen direkte integration mellem KP Basis og KY. Når UDK's udbetalinger er sat under administration bliver denne oplysning direkte tilgængelig for KY.
Det er ikke en del af KP Basis, men det kunne være en udviklingsmulighed senere, hvis Sygeforsikring danmark er interesseret, og hvis kommunerne ønsker at prioritere det i forbindelse med videreudviklingen i 2022-2024.
Nej, den kommende løsning KP Basis er ikke en erstatning for kommunernes selvbetjeningsløsninger. Kommunerne skal fortsat stille selvbetjeningsløsninger til rådighed for borgerne.
Det er tidligere besluttet i den kommunale arbejdsgruppe og i den kommunale styregruppe, at selvbetjeningsdelen til ansøgning om helbredstillæg mv. ikke bliver en del af Kommunernes Pensionssystem. Her er der i dag andre løsninger, der understøtter dette. I forhold til sagsbehandlingsdelen vil det kunne blive en del af KP efter KP Basis. (læs mere her: https://kombit.dk/nyheder/helbredstill%C3%A6g-og-personligt-till%C3%A6g-h%C3%A5ndteres-fremover-i-social-pension-kommune)
Ja, det vil der.
Ja, der vil være historik på både personlig tillægsprocent fra UDK og helbredstillægsprocenten. Derudover vil der være en hændelseslog, som gemmer beskeder fra UDK og sagsgrundlag, der gemmer helbredstillægsprocenten ved relevante afgørelser.
Det er ikke en del af KP Basis, men etablering af integration til selvbetjeningsløsningerne kan blive en del af KP, hvis kommunerne ønsker at prioritere det i forbindelse med videreudviklingen i 2022-2024.
Nej, integration til digital post og/eller direkte til selvbetjeningsløsningerne er ikke en del af KP Basis, men det kan blive en del af KP, hvis kommunerne ønsker at prioritere det i forbindelse med videreudviklingen i 2022-2024. Dermed vil digitale ansøgninger blive oprettet direkte som opgaver.
Obligatoriske ydelser (OY) er et modul i KMD SPK, der kræver særskilt tilslutning. Det dækker over beregning af egenbetaling for institutionspladser administreret af kommunen, samt oprettelse af træk til indeholdelse af disse beløb.
De obligatoriske ydelser vil ikke være en del af KP Basis, men det kan blive en del af KP, hvis kommunerne ønsker at prioritere det i forbindelse med videreudviklingen i 2022-2024.
Sager i KP Basis vil blive lagt i indekserne og kan dermed udstilles i SAPA. Det er ikke besluttet om pensionssager skal udstilles på Borgerblikket, men det vil være muligt.
Ja, der bliver mulighed for udtræk af hændelser, journalnotater og dokumenter.
Der bliver ført hændelseslog på både sag og borger, samt i systemet generelt til revisionsformål.
Der vil ligge nogle få standardbreve i KP Basis. Det vil hovedsagligt dreje sig om de breve, som dannes i KMD SPK. Kommunerne vil selv kunne tilrette de eksisterende brevskabeloner og oprette nye brevskabeloner.
Der bliver understøttelse af en revisionslog til kontrol af brugen af systemet.
I den business case, der ligger til grund for kommunernes tilslutningsaftale på Kommunernes Pensionssystem, er der reserveret midler til at dække den udgift der vil være til udvikling af ny funktionalitet efter KP Basis. På nuværende tidspunkt er der udmeldt en pris på 8,20 kr. i KL's budgevejledning. Den endelige bliver udmeldt i juni 2021. Forventningen er, at prisen vil være inden for rammerne af tilslutningsaftalen, hvor prisen er sat til at være mellem 7,50 kr. og 8,50 kr. pr. borger. Den endelige pris fastholdes frem til 2024.
Læs mere: |
Om Kommunernes Pensionssystem |